PORTFOLI

 

14 DE GENER

 

Avui hem anat per primer dia a visitar l’escola i a parlar amb el director per comentar una mica què podríem fer durant el nostre aprenentatge i servei. Tornar a entrar a la nostra ex-escola després de 4 anys, saludar els professors, retrobar alumnes que havíem conegut quan eren molt petits... Ha estat una sensació única, màgica. Tot ens ha transmès molta pau i confiança.  A l’escola han canviat alguna cosa des de que nosaltres ja no hi som; han canviat de color de les parets, nova decoració... Però la resta tot com sempre. Després de xafardejar una estona ens hem reunit amb el director de l’escola, l’Ignasi Claret, i ens hem posat d’acord per què faríem i en quins cursos. Finalment hem arribat a un acord:

La idea és anar cada dijous a la tarda de 15:00 a 17:00 a l’escola per ajudar als nens i preparar, de tant en tant, alguna activitat relacionada amb el tema que estan treballant.

La Laura i la Clara passaran els primers mesos amb els alumnes de 3r A fent llengua catalana i medi social, amb la tutora Olga Altimires, mentre que la Lorena i la Laia estaran ajudant als alumnes de la Montse Gubianes de 2n A fent matemàtiques i medi natural. De 16 a 17, per això, una de nosaltres de cada classe, és a dir, la Laura o la Clara juntament amb la Laia o la Lorena, aniran a 3r B amb la Montse de la Fuente i els seus alumnes a fer tècniques d’expressió, on treballaran lectures, exposicions orals... Aquestes dues persones cada setmana s’aniran intercalant.

Hem estat parlant amb l’Ignasi i se’ns ha fet tard, i un cop hem acabat, en marxar ens hem trobat amb en Joan Rojo, el nostre ex-professor d’educació física i hem estat amb ell mentre feia la seva classe amb els alumnes de 5è.

Per molt que encara no haguem pogut compartir moments amb els alumnes de primària estem molt motivades per començar el nostre projecte i aprendre molt.

 

21 DE GENER

 

Avui ha estat el nostre primer dia a l’escola Vedruna Manresa. Primer de tot ens hem dirigit cap a les classes corresponents, és a dir, la Laura i la Clara han anat a 3r A (per dur a terme la matèria de llengua catalana)  i la Laia i la Lorena a 2n A (per dur a terme la matèria de matemàtiques). Un cop cada parella ha estat a la seva classe corresponent hem fet el següent:

A 2n A, durant els cinc primers minuts la tutora de la classe ha posat una cançó per tal de que els nens es relaxessin, a continuació, dins d’aquests 5 minuts, els nens s’han fet  massatges entre ells, un cop acabada la relaxació ens hem presentat i cada alumne ens ha dit el seu nom. Després la professora ens ha explicat que alguns dies, els 10 primers minuts, fan un taller matemàtic, que consisteix en que els nens es divideixen en 5 grups, i duen a terme diferents activitats relacionades amb les matemàtiques, ja sigui jugar al “memory”, fer de caixer/a, jugar a cartes, al dòmino... Nosaltres també hem participat en aquesta activitat i, posteriorment, els alumnes han dut a terme una fitxa que consisteix en fer càlcul mental durant 2 minuts. Mentrestant, la tutora ens ha ensenyat els diferents llibres que tenen per la matèria de matemàtiques. Posteriorment, tots junts hem fet 6 problemes relacionats amb la multiplicació ja que actualment és el tema que estan treballant. Aal finalitzar la classe els alumnes ens han volgut fer dos enigmes i finalment ens hem dirigit les 4 cap a 3r B.

A 3r A. hem entrat a l’aula i ens hem presentat perquè ens coneguessin. Els alumnes també ens han dit els seus noms i a continuació, durant 5 minuts hem fet la relaxació, ja que és una manera perquè els nens comencin la matèria tranquils ja que vénen de l’hora de dinar. Posteriorment, la tutora ha intentat solucionar un problema que hi ha hagut durant la matèria d’educació física i finalment han acabat fent les paus. Hem començat a fer llengua catalana, i han hagut de fer uns exercicis en el llibre. Seguidament, nosaltres els hem ajudat a fer unes fitxes, i si algú tenia un problema hem intentat solucionar-lo. Per acabar ens hem reunit amb les altres companyes per dirigir-nos cap a 3r B.

Un cop ens hem ajuntat les quatre ens hem dirigit cap a 3r B per dur a terme les tècniques d’expressió. Allà ens hem presentat i entre tots hem contestat unes preguntes que tenen en el dossier, relacionades amb la lectura que s’havien llegit la classe anterior. Hem repartit els llibres de lectura i hem estat els últims 20 minuts de classe llegint.

El nostre primer dia ha sigut molt satisfactori, ja que hem pogut aprendre bastant i hem gaudit tots junts.

 

28 DE GENER

 

Avui ha estat el nostre segon dia d’APS a l’escola Vedruna Manresa. Un cop a dins les aules assignades a cada una de nosaltres (les mateixes que el dia anterior) vam fer el següent:

A la classe de 2n A, La Laia i la Lorena han començar el seu dia a la Vedruna amb una activitat didàctica de taller matemàtic (que elles han dirigit), i no han fet relaxació, ja que la Montse Gubianes (la tutora de la classe) ha estat malalta i ha vingut una suplent.  A les 4h la Laia ha marxat a l’aula de 3r B i la Lorena ha organitzat una activitat en grups de l’àrea de medi natural, que constava d’un parell de fitxes que s’havia de completar amb informació dels animals corresponents (si eren ovípars, vivípars, carnívors, herbívors, omnívors, vertebrats, invertebrats... ).

A 3r A, com cada dia, han fet la relaxació durant els primers 5/10 minuts de la tarda. Un cop acabada la relaxació, han corregit unes fitxes de castellà que no havien tingut temps de corregir al matí. A continuació, han guiat una lectura en veu alta per practicar la lectura en català mentre els alumnes anaven penjant els seus mandales al passadís amb l’ajuda de la seva tutora. A les 4h la Clara s'ha dirigit a l’aula de 3r B. A 3r A s'ha quedat la Laura, i durant la darrera hora de classe s'han dedicat a fer una fitxa que parlava de la salut i a acabar les seves disfresses de carnestoltes (la seva disfressa era de tennista), i aquells que ja l’havien acabat en un altre moment han pintat mandales.

A 3r B, de 4h a 5h, la Clara i la Laia han presenciat unes exposicions orals dels alumnes que tractaven del carrer on vivien. Mentre els nens i nenes exposaven, elles han anat fent raquetes de tennis (una part de la disfressa) i han anat cridant a cada nen perquè les anessin ajudant a acabar la disfressa.

Ens ho hem passat molt bé amb els nens i hem començat a crear vincles amb ells.

 

18 DE FEBRER

 
 

Avui ha sigut el nostre tercer dia de classe. Primer de tot, la Lorena i la Laia s’han dirigit a 2n A i la Clara i la Laura a 3r A.

A 2n A, avui no han fet relaxació, els nens les hi han representat una obra de la Festa de la Llum que havien ensenyat al matí a les altres classes. Els alumnes s’han disfressat de l’època i han actuat cadascún amb un personatje diferent. Ho han fet molt bé. Llavors, han fet i corregit problemes del dossier de taller matemàtic sobre sumes i multiplicacions.

Quan s’ha acabat la hora, la Laia ha anat cap a 3r B juntament amb la Clara i la Lorena s’ha quedat a la classe fent medi natural. Durant tota l’estona han estat fent exercicis del llibre sobre les fabriques i a l’últim quart d’hora han jugat a un joc d’endevinalles.

 A 3r A, han començat la primera hora fent 5 minuts de relaxació amb música tranquil·la on els nens es posen amb el cap a l'olla i tanquen els ulls. A continuació, s'han dedicat a fer un repàs per l’examen de català que tenien a l’endemà.

Durant la última hora amb la Laura, han fet unes fitxes sobre els sentits (gust, tacte, oïda, vista, olfacte) i les parts del cos.

A la classe de 3r B, durant la última hora, la Clara i la Laia han ajudat als alumnes a fer unes làmines de plàstica on havien de calcar idènticament un dibuix d’un tenista. A l’últim quart d’hora, han repassat les taules de multiplicat perquè tenien examen al dia següent.

El dia ha anat molt bé, ja que ha sigut entretingut i ens ho hem passat molt bé ajudant els nens.

 

25 DE FEBRER

 

Avui ha sigut el nostre quart dia a l’escola Vedruna Manresa i hem seguit la mateixa dinàmica.

A 2n A, al començar la classe la tutora les hi hapresentat a un nen que va arribar nou al col·legi, tot seguit els nens han començat a fer la relaxació com quasi cada dia, a continuació s’han fet massatges entre ells i dues nenes ens han proposat de que elles ens el fessin a nosaltres. Posteriorment, els hi ha explicat un experiment que han hagut de fer tota la classe; consisteix en agafar l’envàs del iogurt i omplir-lo de serradura, a continuació els nens anaven a la Montse (tutora) i els hi omplia de llenties, tot seguit tornaven a omplir l’envàs de serradura i anaven al lavabo i hi afegien aigua. Desprès de dur a terme l’experiment n’hem parlat amb tota la classe el resultat que podríem extreure. Tot seguit, han començat a fer un fitxa de sumes i restes, mentre la Lorena i la Laia els anaven ajudant, quan ha acabat la primera hora, la Laia ha marxat cap a 3r B i la Lorena s’ha quedat a la classe, quan han acabat les dues fitxes, han fet una altra fitxa de problemes, fins que han quedat 20 minuts i han practicat la cançó del Vedruna dels 190 anys ja que el dia següent la tenen que cantar davant de tota l’escola.

A la classe de 3r A, han començat amb la relaxació, tot seguit han resolt un conflicte que ha passat durant l’hora de dinar, ja que un nen ha rebut un cop de pilota a la cara. Posteriorment, han començat a fer una lectura del quadern de català, finalment, per acabar la primera hora la Clara ha dictat un dictat, fins que han sigut les 4 de la tarda, que la Clara s’ha dirigit cap a 3r B, mentre la Laura s’ha quedat a classe, i han copiat les faltes que havien comès en el dictat que havia dirigit la Clara, i un cop copiades les faltes, han fet algunes activitats del llibre de medi social.

Un cop la Laia i la Clara han arribat a la classe de 3r B, han llegit durant tota l’hora el conte: “Contes d’estar per casa”

El dia d’avui ha estat molt satisfactori per a totes quatre.

 

17 DE MARÇ

 
 

Avui hem variat una mica la distribució degut a que la Laura no ha pogut venir perquè estava malalta. Ha sigut un dia força normal, tot i que com cada dia que estem allà hem après alguna cosa nova.

La Clara ha estat a 3r A fent, per començar, una petita relaxació com cada tarda. Durant la primera hora han estat llegint una lectura i una petita comprensió sobre el que havien llegit, però no ha donat temps d’acabar-ho perquè s’han posat a acabar els morals de ciències socials. A mida que han anat acabant, la Clara els ha acompanyat al passadís a penjar-los i deixar-los apunt per fer l’exposició tornant de Setmana Santa. Ha estat les dues hores allà per substituir la Laura.

Mentrestant, la Laia i la Lorena han estat a 2n A. Han començat amb una llarga relaxació ja que com que està venint Setmana Santa han estat molt esverats. A l’hora de matemàtiques han estat jugant a un mini gran dictat adaptat a ells treballant llengua catalana. Els nens han estat contentíssims. A la segona hora només hi ha estat la Lorena, com sempre. Aquesta hora han estat fent matemàtiques treballant dues fitxes: una de problemes i l’altra de sumes i restes. La veritat és que han estat treballant molt bé i han pogut ajudar-los força.

La Laia aquesta última hora ha estat a 3r B i han estat treballant el dossier de contes d’estar per casa, el llibre que s’havien acabat de llegir feia poc. Quan han acabat les activitats han pintat la portada i el dibuix que hi havia a la portada per entretenir-se una estona mentre els altres treballaven. A diferència dels altres, aquests estaven molt tranquils.

Nosaltres també estem a punt de fer vacances i hem acabat una mica esgotades, però com cada dia ens ho hem passat molt bé.

 

31 DE MARÇ

 

Avui a la classe de 3r A no han començat amb una relaxació com és habitual, sinó amb una petita lectura del Petit Príncep i una reflexió sobre el tema. Després han fet una fitxa d'una lectura que els havia quedat pendent. 

Mentrestant, a 2n A han fet Padrins Lectors, que és una activitat que fan els alumnes de 6è amb els de 2n i consisteix en que cada alumne té com a fillol un alumne de 2n i li fa llegir un llibre per tal que agafi més fluïdesa. La Lorena i la Laia també han fet l'activitat i han sigut les padrines d'una nena de 2n. Quan han acabat, durant els últims 15 minuts, han elaborat les portades temàtiques del 3r trimestre.

De 4 a 5, a 3r B, la Laura i els nens han anat al passadís on tenen penjats els treballs de medi natural sobre el sector primari, secundari i terciari i allà cada grup ha explicat la seva organització de treball i els apartats que constaven a la seva cartolina.

Durant la última hora de la tarda, a 2n A amb la Lorena han fet una lectura en veu alta i després han contestat unes preguntes referents a la lectura.

I la Clara i la Laia, a 3r B, han continuat la lectura d'un llibre que es diu: Contes d'estar per casa, i n'han fet una comprensió. Després, han començat a  llegir una altre lectura en castellà.

Avui ha estat un dia entretingut però ens ho hem passat molt bé.

 

14 D'ABRIL

 

Avui a la classe de 2n A, la Lorena i la Laia han començat l’hora fent una relaxació diferent a la dels altres dies. La professora ha posat un àudio que explicava exercicis de relaxació que els alumnes havien de fer, aquest consistien en posar l’esquena recta, posar-se les mans a la panxa per notar els moviments d’inspiració i expiració, tancar els ulls,... A continuació, han resolt tres enigmes relacionats amb les matemàtiques i després han fet dues fitxes de multiplicacions i problemes amb sumes i restes.

Durant la segona hora, la Lorena s’ha quedat a la classe i la Laia ha anat, juntament amb la Clara, a 3r B. Durant aquesta segona hora la Lorena ha fet una fitxa de medi sobre la classificació dels animals (mamífers, rèptils, amfibis, peixos i ocells) i després d’això s’han posat tots en rotllana i han fet una activitat conjunta que consistia en posar en un full una virtut de cadascú.

A 3r A, la Clara i la Laura han començat amb un vídeo per fer la relaxació i després la professora els ha explicat com s’organitzaria la setmana següent, ja que aquesta serà diferent perquè celebren la setmana de la salut. Llavors, han repassat per l’examen de català del pròxim dia que tracta dels articles, els pronoms personals i els gentilicis.

Al acabar l’hora la Laura s’ha quedat a la classe i han fet català. Han llegit una lectura i han fet una fitxa de comprensió.

A 3r B, la Clara i la Laia durant la última hora han llegit dos capítols del conte que s’estan llegint a castellà i, llavors, com que la següent setmana és la de la salut, cada classe ha de portar penjat un dibuix d’una fruita diferent. A 3r B els ha tocat el plàtan i durant la última estona han pintat aquest dibuix.

28 D'ABRIL

 

Durant el matí els nens han fet les proves diagnòstiques, i ens han comentat com els hi havien anat.

Avui la classe de 2n A ha anat al Liseu de Barcelona i per tant no han pogut dur a terme l’aprenentatge i servei.

3rA: Com cada dia han començat a fer la relaxació, un cop els nens han estat relaxats, han fet un repàs de l’agenda per tal de que tots els nens la tinguessin al dia. Posteriorment els nens han començat a fer una fitxa, finalment per concloure la primera hora, han fet un dictat que l’ha dirigit la Laura, tot seguit han recollit els dictats perquè la professora els pogués corregir, a segona hora, han llegit una pàgina del llibre de medi social i la professora els hi ha dit que se la tenien que estudiar pel dia següent. Un cop han llegit la pàgina, la professora els ha fet unes preguntes als nens per saber si ho havien entès, finalment quan faltaven 20 minuts, els nens han copiat una pàgina que tractava sobre la revolució industrial, concretament sobre l’aparició de la màquina de vapor.

3rB: Durant tota l’hora han dut a terme una fitxa per agilitzar l’ús del diccionari, per tal de que els nens vagin més ràpids a l’hora de cercar paraules al diccionari. 

5 DE MAIG

 

Com és habitual, avui han començat tant a 3r com a 2n amb una relaxació ja que amb la calor comencen a estar més esverats.

A 2n A la Lorena i la Laia han començat amb una hora de padrins lectors en el qual els nens de 6è ajuden a llegir als nens de 2n. A la segona hora, com que ja estaven cansats de tot el dia han vist un capítol de les tres bessones i per acabar la tarda la Lorena ha organitzat dues partides al joc del penjat.

Mentrestant, a 3r A la Clara i la Laura durant la primera hora han corregit les faltes del dictat que havien fet el dia anterior, han corregit una fitxa de castellà i han fet i corregit una fitxa de català. Durant la 2a hora, al estar treballant a medi social amb el tema de les màquines simples i compostes, n’han fet un esquema i han copiat un text sobre la biografia de Leonardo Da Vinci.

El que si que ha canviat és l’activitat que han fet la Clara i la Laia de quatre a cinc a 3r B. Per canviar una mica, van decidir preparar una activitat ben diferent del que feien els nens cada dijous. Així que han preparat un joc semblant al “Trivial” al qual hi havia 5 categories diferents i 6 preguntes de cada categoria: català, anglès, matemàtiques, música i cultura. La veritat és que ha estat una classe molt dinàmica, amb els nens molt participatius i entretinguda. Han estat molt contents amb l’activitat i la Clara i la Laia s’han sentit molt satisfetes de la feina feta. 

19 DE MAIG

Avui la classe de 3r A ,de 3h a 4h, ha començat amb l’explicació de com s’havia de fer la fitxa de matemàtiques que la professora ha posat de deures pel pròxim dia. Després, han llegit un fragment del llibre del petit príncep per fer una mica de relaxació. Han començat la classe de castellà amb un dictat que ha dictat la Clara, després han fet una fitxa de català. A les 4h la Clara i la Laura han repartit els regals que els hi vam portar de Disney Land, i després d’això la Clara ha marxat a 3r B. De 4h a 5h han fet una lectura i unes activitats del temari de medi social.

A la classe de 2n A ,de 3h a 4h, han fet la relaxació, i després han fet una fitxa puntuable de medi natural i en acabar han fet activitats del quadern de taller matemàtic. De 4h a 5h han continuat fent el dossier i després han practicat unes cançons per Santa Joaquima i la Lorena els ha estat ajudant.

A la classe de 3r B ,de 4h a 5h, han fet una comprensió lectora i la Laia ha estat ajudant a una nena amb menys facilitat de treball que la resta dels companys i l’ha ajudat a pintar i a dibuixar en una làmina.

 

2 DE JUNY

Avui a la classe de 2n A han acabat totes les feines que tenien endarrerides per tal d’anar-les acabant per fer l’àlbum del tercer trimestre, tot seguit, la professora els ha separat en dos grups, en un estaven els nens que anaven més avançats i només els hi faltava acabar un dossier i en l’altre grup els que estaven més endarrerit. Finalment, a les 4 s'han despedit, ja que la Laia a segona hora ha anat a 3r B i era l'últim dia que estaven amb els de 2n perquè a la següent setmana estan de colònies.

A la classe de  3r A han començat actualitzant l’agenda ja que hi havia tres aniversaris i s’ho apuntaven a l’agenda ja que eren convidats a esmorzar, posteriorment han estat 30 minuts parlant d’una discussió que han tingut a educació física, a continuació han practicat una cançó. Per acabar han fet una fitxa de castellà i una de medi social relacionada amb les coses que no s’han de fer amb l’aigua, i repassar la gramàtica, ja que tenien examen el dia següent. 

A la classe de 3r B, han llegit tres histories del llibre de lectura i al sortir de la classe havien de dir les taules de multiplicar correctament per anar-se'n a casa.

 

9 DE JUNY

Avui la Lorena s’ha quedat a classe acabant la pàgina web, ja que els nens de 2n estaven de colònies. La Laia també s’ha quedat de 3 a 4 a la classe i ha anat a la última hora a 3r B.

La Laura i la Clara, a 3r A, han començat la tarda, ensenyant un vídeo de la Clara ballant ballet i de la Laura fent hip-hop, ja que els nens les volien veure ballar. Després, han fet una fitxa de català, que l’han deixat a mitges perquè la Clara havia de marxar a l’altra classe, i els han donat el regal que els hi havien preparat que consistia d’una foto d’elles dues amb un text d’agraïment  i ells els hi han donat un altre i s’han fet una foto de grup.

A segona hora amb la Laura, han acabat la fitxa de català, han llegit una pàgina del llibre de socials i han acabat la classe escoltant cançons de Macedònia.

A 3r B, la Clara i la Laia han llegit dues històries del llibre de lectura i després els hi ha donat el regal de la foto d’elles dues i ells els hi ha donat un regal que era un dibuix firmat per tots els nens i nenes de la classe.

Ha sigut un dia emocionant, ja que era l’últim dia, però ens ho hem passat molt bé!!!